nyitóoldal amiben segíthetek módszerek árak kapcsolat gyakori kérdések akciók, aktualitások

TESTSÚLYOPTIMALIZÁLÁS

Jó közérzetünkhöz arra is szükség van, hogy a tükörbe nézve elégedettek legyünk magunkkal. Az egyik legszembetűnőbb külső tulajdonságunk az alakunk, melynek fő meghatározója a magasságunk és a súlyunk.

 

Súlyproblémák

A fejlett országokban manapság minden második-harmadik ember túlsúlyos, ugyanakkor a fiatal lányok körében már az 1%-ot is eléri az anorexiások (az ideges étvágytalanság betegség) aránya. Ennek oka az a téves szépség képzet, amit a kifutókon dolgozó modellek és Hollywood csontvázzá fogyott hírességei gerjesztenek. Ez az állapot nagymértékben eltér az egészségestől, de hangúlyoznom kell, hogy az anorexia olyan komoly pszichés betegség, amelynek a kezeléséhez kórházi környezetre, pszichiáter, pszichológus és dietetikus együttműködésére van szükség.

A fogyásnak vagy a túl alacsony testsúlynak azonban lehetnek más - a terrmészetgyógyászat eszközeivel jól kezelhető okai is, például időskori megbetegedések, kemoterápiás kezelések, műtetek utáni legyengült állapotok. Ilyen esetben roboráló (erősítő) étrendre, esetleg étvángyfokozókra, egyéb étrendkiegészítőkre lehet szükség, amit mindig az adott páciens állapotának és igényeinek megfelelően kell megállapítani.

A leggyakoribb és legtöbb embert érintő probléma azonban a túlsúly és az elhízás, ezért az alábbiakban részletesebben ezzel foglalkozom.

 

Az optimális testsúly

A WHO ma a testsúlyra vonatkozó jelzőket — mint a soványság, az ideális testsúly, túlsúly — megállapítását a magasság és a testsúly összefüggéséből számított testtömeg index (BMI) alapján határozza meg. Testsúlyunk akkor optimális, ha a BMI 20-25 közötti érték Az ennél alacsonyabb szám soványságra, míg a magasabb túlsúlyra, illetve elhízásra utal.

 

A túlsúly

Ha a számított BMI érték 25-30 közé esik, akkor a ma nemzetközileg elfogadott definíció szerint túlsúlyosak vagyunk. Ilyenkor még előfordulhat, hogy a túlsúly nem csak a zsírszövet felszaporodásából származik, hanem az egyéni alkati adottságok pl. erős csontozat, nagy izomtömeg is közrejátszhatnak a magasabb BMI érték kialakulásában. Ezért a BMI érték kiszámításán kívül egyéb méréseket (pl.testzsírszázalék) is végzünk. Általában azonban a túlsúly az első lépés az elhízás felé. Ilyenkor érdemes életmódunkon változtatni, hogy az egészségünket már veszélyeztető nagyobb mértékű túlsúly ne alakulhasson ki. Ha közérzetünket jelentősen befolyásolja a túlsúly, akkor megkezdhető az elhízáskor javasolt kombinált testsúlycsökkentő terápia (akupunktúra, diéta, táplálékkiegészítő, izomstimulálás) is.

 

Az elhízás

Ha a BMI érték 30 fölött van, akkor már elhízásról beszélünk. Ilyenkor a testben a zsírszövet aránya már magasabb az átlagosnál, észrevehető a bőr alatti zsírszövet felszaporodása. Ez esztétikai problémát okoz. A zsírszövet azonban nem csak ezeken a látványos helyeken szaporodik fel, hanem belső szerveinkben illetve azok körül is. Ez pedig már nem csak a hiúságunknak, de az egészségünknek is rosszat tesz. Különösen megnő a kockázata a II. típusú cukorbetegség, a magas vérnyomás és a szívbetegség kialakulásának, ha a derék-csípő hányados értéke 0.7-nél magasabb (androgén típusú hízás), azaz akkor, ha valaki inkább a hasára hízik, mint a fenekére és csípőjére. A fogyás ilyen esetekben már nagyon fontos.

 

A túlsúly és az elhízás lehetséges okai

Ahhoz, hogy eredményes legyen a testsúlycsökkentés, tudnunk kell, hogy miért is rakódtak ránk azok a bizonyos felesleges kilók. Orvosi szempontból a túlsúlynak a diétahibán kívül számos oka (pl. gentikai, hormonális, gyógyszer okozta) lehet, amelyekre egy átfogó orvosi vizsgálat deríthet fényt. Amikor tisztázódik a túlsúy valódi oka, akkor annak az alapproblémának a megoldásán kell elkezdeni dolgozni, így valószínűleg a kilók is "olvadnak" majd. Sajnos ez a ritkább eset, a túlsúly oka leggyakrabban az, hogy az energiaszükségletet meghaladja a bevitt energia, azaz többet (magasabb energitartalmú ételeket) eszünk, mint amennyire szervezetünknek szüksége lenne. Az energiaszükségletet az alapanyagcsere és a fizikai tevékenység határozza meg.

 

Az alapanyagcsere

Az alapanyagcsere a nyugalomban lévő szervezet energiafelhasználását takarja. Hiszen, ha "nem csinálunk semmit", szervezetünkben akkor is komoly munka folyik. A sejtszintű folyamatoktól a szervek működéséig minden, így pl. a szívverés, az emésztés, sőt a verejtékezés is energiát igényel. Ez az alapanyagcsere. Az alapanyagcsere energiaigénye egyénenként különböző. Minél nagyobb a zsírmentes testtömeg, alapanyagcseréjéhez annál több energia szükséges. Ezért aztán a a férfiak esetében az alapanyagcsere energiafelhasználása 5-10%-kal meghaladja a nőkét, de az energiaigény időben is változik: az életkor előrehaladtával tízévenként 2-3%-kal csökken. Különböző állapotok befolyásolják, (például a menstruációs időszak, a lázas állapot, az alvás), és számos hormonális változás is befolyásolja (például a pajzsmirigy hormonjai). Az alapanyagcseréhez, vagyis a létfenntartáshoz szükséges energiát a szervezet mindig megpróbálja előállítani. Amikor valaki diétázik és kisebb az energiafelvétele a szervezet lelassítja az alapanyagcserét, hogy a bevitt kevés energiából is biztosítsa az életben maradást. Ezért aztán, amikor leállunk a diétával még a normális mennyiségű ételtől is hízni kezdünk, mert az energiafelhasználás egyik komponense (az alapanyagcsere) már jóval kevesebb energiát igényel.

 

Ha fogyni kell

A szakirodalom szerint a heti fél-egy kilogrammos fogyás az, ami tartósan megmarad. A kúraszerűen alkalmazható akupunktúrás fogyás esetében másnaponta (heti háromszor) kell egy 30-45 percig tartó kezelésen részt venni. A kezelések mellett egy kb. 1000 kcal energiát tartalmazó, egyénre szabott diétát kell betartani. A diétát úgy állítom össze, hogy ne csak a tápanyagösszetétele legyen ideális az Ön számára, hanem igyekszem az ízlését, lehetőségeit is figyelembe venni. Az akupunktúra nem csak a diéta betartását, az éhségérzet csökkentését segíti, hanem méregtelenítő hatása is igen jó, amit egy speciális vértisztító teakeverékkel tovább fokozunk. A salakanyagoktól való megszabadulás nagyon erős "kezdeti lökés"-t ad a fogyáshoz. A méreganyagoktól megszabaduló szervezet pedig az alacsonyabb energiabevitel (diéta) ellenére sem lesz fáradékonyabb.
Szeretném hangsúlyozni, hogy nem csak a kívánt testsúly eléréséhez és későbbi megtartásához, de a bőr feszességének megőrzése érdekében is nagyon fontos a mozgás!

 

Ajándék fogyás a fülakupunktúrától

A fülakupunktúra fogyást segítő szerepéről már sokszor, sok helyen írtak, így szinte közismertek az alábbi hatások:

  • csökkenti az éhségérzetet, segít betartani a diétát
  • csökkenti az ételmennyiség iránti igényt (vagyis sokkal kevesebb étellel jól lakik az ember)
  • enyhe vízhajtó hatása van, kiüríti a szövetek között felhalmozódott fölösleges folyadékokat
  • mérsékelten gyorsítja az alapanyagcserét
  • csökkenti az éhség miatt fellépő feszültséget

Sok szkeptikus azzal magyarázza ezeket a hatásokat, hogy a fogyni kívánók ezeket csak "bebeszélik maguknak". Nos, álljon itt az "ajándék fogyás" esete, amely ékes bizonyítéka a fülakupunktúra fenti hatásainak:

Egyik páciensem azért keresett fel, mert ismerősétől hallotta, hogy fáradt szemére milyen jó hatással volt a fülakupunktúrás kezelés. Mivel ő is olyan munkakörben dolgozott, hogy egész nap a számítógép előtt ült, sőt munkáját otthon is folytatta, szeme sokszor kezdett könnyezni, összerándulni. Első találkozásunk során szóba került enyhe túlsúlya is, erre azonban azt mondta, hogy tudja, jó lenne fogyni, de tenni nem hajlandó érte semmit. Nem akar diétázni, nem akar "mozogni", úgy gondolja, munkája jellegéből adódóan természetes, hogy van némi felesleg rajta.
Az első találkozás során megbeszéltek szerint, heti háromszori kezeléssel és az általam javasolt esti gyógynövényes borogatással szempanaszai enyhültek, ezzel elégedett volt. Közben beszámolt arról, hogy úgy érzi, mintha fogyna, ruhái kényelmesebbek, könnyebben mozog, de ennek nem tulajdonított különösebb jelentőséget.
A nyári szabadság azonban nagy változást hozott. Páciensem nyaralni ment, méghozzá laptopja nélkül, ezért a nyaralás idejére nem kapott tartós tűket.
Hazatérve arról számolt be, hogy hatalmas étvágya volt, és kénytelen volt komolyan elgondolkodni azon, hogy mitől lehet ennyire éhes. Arra a következtetésre jutott, hogy a szemére kapott fülakupunktúrás kezelések hatására önmaga számára is észrevétlenül csökkent az étvágya, jóval kisebb mennyiségeket fogyasztott. Rájött, hogy a korábban tapasztalt fogyás is ennek az eredménye volt, tehát a fülakupunktúrától mintegy "ajándékba kapta" a lassú, kiegyensúlyozott fogyást.

 

A mozgás

Sokaknak vannak ellenérzései a mozgással, sporttal kapcsolatban. Ennek egyik oka lehet az, hogy még nem találta meg az egyéniségének legmegfelelőbb mozgásformát. Van, aki szeret bonyolult, dinamikus lépéskombinációkat ismételni, levegő után kapkodni, vagy szeret futni. Az ilyen mozgásformát kedvelők általában idegenkednek a lassú kitartott, szimbolikus mozdulatsorokat ismétlő, a csi áramlását segíteni hivatott keleti mozgásformáktól, (pl.csi-kung) Nagyon sokan (főleg a súlytöbblettel rendelkezők) viszont egyáltalán nem akarnak lihegni, izzadni. Ma már számos olyan mozgásformát kínálnak a különböző stúdiók, hogy a nyújtáson alapuló gyakorlatoktól az apró ismételt mozgásokig mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbbet. Az ideális mozgásforma megtalálásában is segítek, illetve megtanítok néhány olyan egyszerű, akár fekve is végezhető gyakorlatot, ami speciálisan az Ön igényeinek felel meg, így célzott gyakorlatokkal lehet biztosítani a fogyasztani kívánt testrészek megmozgatását.


amiben segíthetek:

 

 

honlap fejezetek: írásaim más weboldalakon: fókuszban: